Nieuwe huisstijl Zwitsal Apeldoorn

Van toen naar toekomst

Apeldoorn koestert haar Zwitsal verleden. Ooit een werkgever van belang, gevestigd op een terrein dat we nu onomstotelijk waarderen als industrieel erfgoed met een hoge cultuurhistorische waarde. Krijgt een dergelijk terrein een compleet nieuwe bestemming en invulling, dan zijn alle ogen in de gemeenschap hier belangstellend op gericht. De ontwikkeling van een nieuwe huisstijl voor dergelijke projecten is vaak een punt van discussie. En zo hoort het ook: zonder wrijving geen glans en zonder discussie geen acceptatie.\r\n\r\nEen huisstijl is een complex samenstel van allerlei stijlelementen. Van briefpapier tot website. Van bewegwijzering tot app. Van brochure tot koffiekopje. Dit geldt ook voor de nieuwe, creatieve bestemming voor de Zwitsalfabriek. Die complexiteit wordt in de wandelgangen door mensen graag teruggebracht tot één behapbare essentie: het logo. Maar een huisstijl is veel meer dan een logo. Uiteraard is het logo de bron en het baken van de huisstijl, maar daarnaast ook één element temidden van alle andere onderdelen. Die toespitsing van meningen over een nieuwe huisstijl op puur en alleen het logo zag TRUE Communications ook bij de introductie van het nieuwe logo voor het Zwitsalterrrein. Graag leggen wij daarom onze uitgangspunten voor het bedenken van het logo nader uit. Het logo vormt daarbij een stevige basis voor de verdere uitrol van de huisstijl. Binnenkort hier meer over.\r\n

Van toen naar toekomst: het Zwitsal logo verbeeldt het visueel

\r\nAls basis voor het logo, dé exponent van de complete huisstijl, is daarom gekozen voor het oude Zwitsal logo. Dit logo is een krachtig icoon dat staat voor de industriële ontwikkelingen die Nederland in die periode doormaakte.We zeiden het al: het Zwitsalterrein is geladen met historie. En die wil en kan je niet negeren. Sterker nog: bij het bedenken van de nieuwe huisstijl, is die historie als gerespecteerd vertrekpunt meegenomen. Een waardevolle visuele echo uit het verleden die weerklank verdient naar de toekomst.\r\n\r\nlogo-zwitsal\r\n\r\nDaarnaast is de destijds toegepaste typografie, we spreken over de jaren ’20, tegenwoordig erg geliefd en past het goed bij de gedefinieerde waarden voor de nieuwe bestemming van het Zwitsalterrein: ontdekken, innovatief en industrieel. Het gekozen lettertype is een afgeleide van het oude lettertype. Het lettertype is krachtig en kan goed toegepast worden op alle uitingen, zowel offline als online.\r\n\r\nevolutie-logo-Zwitsal-Apeldoorn\r\n

Direct tijdloos voorbereid op een lange toekomst

\r\nKortom, met gevoel voor de oude industriële glorietijd heeft TRUE Communications een eigentijds logo ontworpen, passend in een bredere huisstijl. Een nieuw en fris beeldmerk, dat stevig en robuust oogt als referentie aan weleer, voorzien van een eigentijds gevoel. Met andere woorden: het nieuwe logo is gebaseerd op een roemrijk verleden, maar al direct voorbereid op een tijdloos lange toekomst.