Vier tips!
‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden.’ Maar wat wanneer je beeld juist een woord is? Is het dan nóg krachtiger? Tekst kan namelijk zo veel meer zijn dan een droge kost van letters, woorden, punten en komma’s. Hoe vlot een tekst ook is geschreven, met behulp van vorm kun je de lezer nét even wat meer raken. Het prikkelen of aansturen van emotie en gevoel zorgt ervoor dat je boodschap krachtiger overkomt. Niet bij elke tekst is dit van belang. Het is niet de bedoeling dat een vormgever elk woord in een informatieve tekst als een kunstwerk gaat beschouwen! Maar soms is een mooie typografische vormgeving juist wél de moeite waard. Denk dan niet alleen aan het veranderen van een lettertype of -grootte. Er is een scala aan mogelijkheden waarbij vorm en tekst samensmelten tot een krachtig geheel.
Wat je moet weten?
Er bestaat geen vaste formule voor pakkende typografie. Basiselementen als leesbaarheid, variatie, witruimte en vorm zijn belangrijk. Maar beelden en kleuren helpen vaak ook om tot een fantastisch typografisch hoogstandje te komen.
Bij drukwerk en PDF-bestanden is er (bijna) geen belemmering om mooie typografische uitingen te creëren. Op internet is dit een ander verhaal. Dit komt door technische beperkingen. Ontwerpers konden lange tijd niet afwijken van de tien standaard-lettertypes die op elke computer waren geïnstalleerd. Maar er is licht aan de horizon! Lees hieronder welke tools je kunt gebruiken om je website te voorzien van mooiere typografie.
1. Webfonts
Technieken als Google Webfonts zijn een eenvoudige tool voor het gebruik van mooie, speciaal uitgekozen lettertypes op je website. Deze custom fonts worden dynamisch ingeladen. Ze hoeven dus niet geïnstalleerd te zijn op een computer, tablet of smartphone. Dit biedt veel mogelijkheden om je te onderscheiden met het font dat je gebruikt voor titels en bodyteksten. Let wel op dat je uiting goed leesbaar blijft en dat er geen wildgroei ontstaat. Gebruik bijvoorbeeld maximaal twee verschillende lettertypes per uiting.
2. Animaties
Beweging in je website kan de aandacht leiden naar de button of boodschap die het belangrijkst is. Dit kun je doen door een typografische animatie bij een mouse-over. Gaat iemand met de muis over een belangrijke link heen? Laat de link subtiel veranderen van vorm, typografie of kleur. Ook hierbij geldt: overdaad schaadt. Maak het dus niet te bont!
3. Lagen
Een website kan tegenwoordig worden opgebouwd uit lagen. Een voorbeeld: als ondergrond begin je met een afbeelding of kleur. Daar bovenop komt een wit transparant kader. Daar boven op komt een regel tekst in een mooi lettertype. Het resultaat is een fraai uitziende tekst op een foto met een wit transparant kader. Deze opbouw uit verschillende lagen is een mogelijkheid die voorheen niet bestond. Door te werken met lagen in je website kun je dus je typografische boodschap communiceren op mooie beelden.
4. Filters
Wat we in de nabije toekomst mogen verwachten, is een toename van filtermogelijkheden voor je website. Een aantal moderne browsers laat dit al toe. Filters zijn technieken die elementen als beeld of tekst kunnen bewerken in de weergave. Je kunt bijvoorbeeld een afbeelding vervagen met de filter Blur. Ook kun je logo’s of teksten voorzien van een schaduw. Deze effecten zorgen voor nieuwe typografische vrijheid. Je kunt op meerdere manieren een prikkelend effect meegeven aan je tekst, zonder dat de leesbaarheid wordt aangetast.