Mobile, Adaptive, Responsive... Wat is het verschil? - TRUE Communications
a brandlove company MENU

5 augustus 2015

Mobile, Adaptive, Responsive… Wat is het verschil?

Een vraag die de afgelopen tijd veel voorbij komt, maar wat is het antwoord?

 

First things first: Start with why…

Waarom zouden we ons richten op de mobiele gebruiker? Het antwoord op deze vraag is vrij simpel: het gebruik van mobiele apparaten en mobiel internet neemt nog steeds toe. Tablets en smartphones, je ziet ze overal. We zijn overal en continu bereikbaar en verwachten dat ook van anderen, dus ook van onze favoriete merken en andere bedrijven waar we producten en diensten afnemen. We kopen steeds meer online, en steeds meer via onze mobiele apparaten. Er is nóg iets; Google vindt het belangrijk dat haar klanten (lees: gebruikers) altijd zo goed mogelijk vinden wat ze zoeken. Daarom geeft Google sinds 21 april 2015, de dag die ook wel bekend staat als ‘Mobilegeddon’, voorrang aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik in haar zoekresultaten. Het is dus essentieel voor je vindbaarheid. Bijna alle bedrijven manifesteren zich al online met een corporate website. Als we deze website voor de mobiele gebruikers ook toegankelijk maken bieden we dus meerwaarde, en daar is vaak nog veel winst te behalen!

Corporate website

We kunnen allerlei online campagnes opzetten, social media inzetten of adverteren in zoekmachines zoals Google. Ik houd het in dit artikel echter bij de corporate website, voor de meeste merken het basisplatform voor online (marketing)communicatie. De corporate website kunnen we inrichten op verschillende manieren voor de mobiele gebruiker. Namelijk met responsive webdesign, adaptive webdesign of we kunnen een losse mobiele site bouwen. Maar wat is het verschil tussen deze drie varianten en wat is de beste keuze voor jouw website? Dat leg ik graag even uit…

Mobiele website

Toen mobiel internet opkwam werden de eerste mobiele sites gebouwd. Dit zijn voor een klein scherm geoptimaliseerde, aparte websites die op een subdomein draaien. Zo’n subdomein is vaak de letter m, bijvoorbeeld ‘m.domeinnaam.nl’. Het heeft een eigen ontwerp, een eigen plek op het domein en in sommige gevallen zelfs een eigen CMS omgeving. In veel gevallen is de mobiele website een basale, beperkte versie van de desktop variant. De website herkent met welk apparaat de site benaderd wordt en toont vervolgens een van de twee versies. De mobiele website werkt goed om alleen broodnodige content weer te geven op het kleine scherm van bijvoorbeeld de smartphone. Met die kleine hoeveelheid aan content kun je de gebruiker heel nadrukkelijk sturen, bijvoorbeeld naar de contactgegevens of een call-to-action. Voor de tablet gebruiker is de mobiele variant vaak wat minder handig. Doordat het scherm groter is dan die van de smartphone zou de gebruiker met dit platform juist wat meer functionaliteiten aangeboden willen krijgen dan de broodnodige informatie van de mobiele variant. Met een aanvullende mobiele site heb je te maken met aanvullende updates. Er zijn dan namelijk twee locaties die up-to-date gehouden moeten worden, wat extra onderhoudskosten met zich meebrengt. Je hebt ook twee plekken die met content gevuld zijn en ook dat moet beheerd worden.

Responsive webdesign

Bij responsive web design is er sprake van een geïntegreerd geheel. De website is niet opgedeeld in aparte sites, en bevindt zich op één domein. De content op de site wordt geschaald naar de schermgrootte, zodat je op ieder scherm een optimale ervaring hebt. Deze oplossing werkt dus voor alle apparaten en raakt niet snel ‘outdated’. Er wordt gebruik gemaakt van een ‘fluid’ (oftewel vloeibaar) webdesign techniek. Er zitten breekpunten in het ontwerp waarop de content verschuift voor de verschillende varianten. Dat kunnen kleinere tablet en smartphone varianten zijn, maar ook een variant voor bijzonder grote schermen of tussenvarianten (tablet staand/liggend). Bij de ontwikkeling van een responsive variant moet er goed gekeken worden naar de beelden die ingeladen worden. Deze moeten namelijk van voldoende kwaliteit zijn om er goed uit te zien op de grotere formaten. Ze mogen echter niet te zwaar zijn, omdat dat voor lange laadtijden en hoog dataverbruik kan zorgen bij mobiele gebruikers.

Adaptive webdesign

Adaptive webdesign is vergelijkbaar met responsive webdesign, het heeft echter een eigen karakter. Een adaptive webdesign geeft namelijk de variant weer die hoort bij het apparaat waarop de website bekeken wordt. Adaptive webdesign gaat dus uit van apparaten die de website opvragen, en de functionaliteiten die het apparaat te bieden heeft zoals een schermresolutie, camera, GPS verbinding, verbindingssnelheid.Voorbeeld: Stel dat wearetrue.nl een adaptive website zou zijn, die bezocht wordt door een iPhone 4 met een 3G verbinding. De bezoeker typt de URL in en bezoekt de website, de website herkent dat het een iPhone 4 is en geeft daarom bijvoorbeeld de volgende zaken weer:
– de website content, gebaseerd op de schermresolutie van een iPhone 4
– de foto’s van gemiddelde kwaliteit i.p.v. hoge kwaliteit want het apparaat beschikt niet over 4G maar 3G
– de Google Maps kaart, want de telefoon beschikt over GPS

Je kunt je voorstellen dat het onbegonnen programmeerwerk is om een site voor alle apparaten te optimaliseren. Zeker ook als je bedenkt dat er ieder jaar weer nieuwe apparaten bij komen. Je zult dus een aantal varianten moeten maken die op meerdere apparaten van toepassing kunnen zijn. Dat is dus wat minder flexibel of ‘vloeiend’ dan het responsive design.

Wat is de beste keuze?

In de afgelopen jaren is het responsive design steeds populairder geworden, terwijl we het aantal mobiele sites afneemt. De responsive techniek is een veilige en kosten efficiënte keuze voor iedere site, omdat het alle schermen optimaal bedient waar de mobiele site en het adaptive design wat beperkter zijn. Daarbij is het doorgaans eenvoudiger om de responsive techniek te implementeren in websites. Ook zien we een stijgende lijn in het aantal apparaten dat 4G ondersteunt en is een tragere internetverbinding geen belemmering meer voor beelden van hogere kwaliteit. Bij TRUE adviseren we daarom het responsive design en is dit de standaard in de websites die we ontwerpen en bouwen. Meer weten? Ook zo’n toffe responsive website? Neem dan contact op met me per mail of bel 055 57 87 378

Deel dit bericht!