Zo scoort jouw Direct Mail | TRUE Communications
a brandlove company MENU

15 mei 2017

Zo scoort jouw Direct Mail

6 tips om tot een effectieve DM te komen

 

Daar zit je dan: met mooie producten, perfecte medewerkers, een superpositionering, maar vooralsnog…geen klanten! Bij TRUE geloven we in de kracht om vanuit een goede merkpositionering tot een sterke Direct Mail (DM) te komen die leidt tot nieuwe klanten.
Jouw unieke merkverhaal is het delen waard. Maar veel andere aanbieders proberen ook in beeld te komen bij jouw potentiële klanten. Het is dringen geblazen om aandacht. DM is een krachtig instrument om die preferente positie op opvallende, sympathieke en rendementsvolle wijze te realiseren.

 

Innovatief en vanuit een integrale aanpak

De ouderwetse DM met een scheurkaart is wel echt passé. Tegenwoordig maak je het verschil met een professionele, effectieve en eigentijdse DM. Innovatief en vanuit een integrale aanpak. Door je DM te ondersteunen via aanvullende kanalen krijgt de respons een opvallende extra impuls.

 

Tip 1. Formuleer een duidelijke doelstelling

Een Direct Mail als schot hagel is zonde. Het is daarom belangrijk om eerst een helder en haalbaar doel te stellen. Een duidelijke norm om het succes van jouw DM aan af te meten. Bij een geslaagde DM is een goede doelstelling altijd eenduidig. Een voor iedereen herkenbare stip op de horizon. Bijvoorbeeld een bepaald aantal afspraken, een gewenst aantal bezoeken aan jouw website of het achterhalen van gegevens van de doelgroep. Allemaal binnen het door jou gestelde tijdsframe.

 

Tip 2. Selecteer de beste doelgroep

Hoe mooi je DM ook is: als de juiste doelgroep hem niet ontvangt, is de actie bij voorbaat zinloos. Dus selecteer daarom uiterst nauwgezet de doelgroep voor de DM. Wie zijn zij? Wat zijn hun behoeften? Welke taal spreekt hen aan? De antwoorden op die vragen en meer maken duidelijk hoe jouw product, dienst of merk via een gerichte DM bij hen onder de aandacht komt en vervolgens aanzet tot actie.

 

Tip 3. Gebruik de juiste tone-of-voice

Met een goede Direct Mail wil je de ontvangers tot een bepaald gewenst gedrag activeren. Dus is het goed om te onderzoeken wat hen inspireert en wat hen intrinsiek motiveert tot actie. Dit draait om twee termen: willen en kunnen. De ideale doelgroep voor jouw DM kan allerlei redenen hebben om wel of niet te reageren. Daar speel je met je DM gericht op in, met bijvoorbeeld het vergroten van gemak, het realiseren van plezier of het bereiken van meer sociale acceptatie. Of denk aan meer praktische voordelen, zoals tijd- en geldbesparing voor de klant of meer gemak in de dagelijkse praktijk.

 

Tip 4. Creëer gewenst gedrag: Inzet van Fogg model

Je wilt graag weten wat de drempel is ten opzichte van het gewenste gedrag, of juist de trigger daartoe. Daar kun je dan vervolgens de strategie en tone-of-voice op afstemmen. Hiervoor kun je gebruik maken van het Fogg model (Gewenst gedrag moet eenvoudig zijn (kunnen) en de doelgroep moet een hoge motivatie hebben om het gewenste gedrag te vertonen (willen)).

 

Tip 5. Maak de vertaling naar het creatieve concept

Heb je jouw doel, doelgroep en de gewenste tone-of-voice in kaart? En weet je voor welke triggers zij gevoelig zijn en waardoor en waarvoor zij in actie komen? Dan vertaal je deze onderdelen naar een creatief opvallend en marktonderscheidend concept. Natuurlijk is het hierbij van belang om de specifieke en onderscheidende kenmerken en eigenschappen van jouw product of dienst helder voor ogen te hebben. Dit is waardevolle en onmisbare input voor de creatieve invulling van het concept. Bij het concept is het de insteek dat jouw DM altijd smaakvol moet opvallen en verbazen. Niet de grijze middelmaat tussen alle andere poststukken, maar net even de envelop of doos die de aandacht van de ontvanger direct grijpt én vasthoudt, en leidt tot het gewenste effect: responderen!

 

Tip 6. Kies voor een integrale aanpak

TRUE ziet jouw Direct Mail niet als een separate en alleenstaande actie. Ons advies is jouw DM integraal te ondersteunen via aanvullende kanalen. Hiermee krijgt de respons een opvallende extra impuls. Zoals het inrichten van landingpages, waar geïnteresseerde ontvangers van jouw DM terecht kunnen voor meer informatie of zelfs een aankoop. Uiteraard ondersteund door een gerichte AdWords campagne. TRUE kan voor jou nabelacties coördineren om interesse naar aanleiding van de DM te peilen en eventueel vervolgacties bij jouw doelgroep te realiseren, zoals een salesbezoek of het direct noteren van een order. Deze integrale aanpak genereert de maximale respons uit jouw Direct Mail.

 

Interesse?

Wil je ook jouw DM resultaatgericht inzetten? Op basis van de bewezen methode van TRUE? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht!