Gemeente Apeldoorn - TRUE Communications
a brandlove company MENU

Gemeente Apeldoorn

Heel Apeldoorn Rein

Klant: Gemeente Apeldoorn
Opdracht: Stimuleer Apeldoorners hun stad schoon te houden.
Resultaat: Meer bewustwording, meer actieve deelname, meer sociale cohesie
Disciplines:
  • Strategie
  • Design

“Hoe activeren we Apeldoorners om hun stad schoon te houden?”

Brandscan Brandstory Brandlove
Niet belerend, wel activerend.

Hoe verban je vervuiling en zwerfafval uit je stad? Dit is een vraag waar veel gemeentes mee lopen. Wij ontwikkelden in samenwerking met de gemeente Apeldoorn een uitdagende campagne. Niet belerend, wel activerend. Met als doel alle inwoners rechtstreeks te stimuleren Apeldoorn schoon te houden. Snel gevolgd door schoonmaakacties met concreet resultaat.

Brandscan Brandstory Brandlove
Één centrale campagneafzender …Rein!

We realiseerden een origineel communicatieconcept: Heel Apeldoorn Rein. Rein als voornaam én als associatie met schoon. Herkenbare Apeldoorners spreken als Rein of Reina in de campagne hun persoonlijke inzet voor een schoon Apeldoorn uit. Met een lotus als beeldmerk, symbool voor schoonheid. De kracht van deze campagne? Niet de gemeente is de afzender, maar Rein zelf.

Brandscan Brandstory Brandlove
Acceptatie door activatie.

Heel Apeldoorn Rein viel direct op. Met de drie gemeentelijke beleidspeerpunten overlast door hondenpoep, herfstbladere en vuuwerkafval is vanuit het concept succesvol op deze onderwerpen ingespeeld.

Het resultaat


  • Bewustwording rond de vraagstukken door aandacht van de media op de campagnes
  • Een toename van initiatieven om de stad Apeldoorn schoner te maken.
  • Synergie in de campagnes vanuit het concept "Heel Apeldoorn Rein".